Comencen les obres d’urbanització del costat mar de la Gran Via que han de permetre millorar el traçat del tramvia

15 octubre, 2025

Aquest octubre comencen els treballs que han de permetre completar les obres d’urbanització del costat mar de la Gran Via de les Corts Catalanes, entre la plaça de les Glòries i la rambla del Poblenou, un projecte que inclou també part del carrer de Badajoz i la Diagonal.

Es tracta de tot l’àmbit de la Gran Via que queda a sobre del túnel viari i del qual ja s’ha transformat el costat muntanya, amb la creació d’un nou passeig ciutadà a l’espai que abans ocupaven vuit carrils de circulació.

Els treballs que ara s’inicien permetran endreçar i optimitzar els diferents modes de transport a la banda Besòs de les Glòries, on conflueixen el tramvia, els vianants, els autobusos, els carrils bici i el vehicle privat.

El nou traçat del tramvia consisteix en la confluència de les vies de les línies del Trambesòs al lateral del costat mar de la Diagonal, de manera que les vies de la Gran Via girin cap a la Diagonal a través de Ciutat de Granada. D’aquesta manera, només hi haurà un sol punt de connexió entre les Glòries i la Diagonal.

Això també farà que la connexió a peu entre les Glòries i la Diagonal millori substancialment amb nous passos de vianants al carrer de Badajoz que donaran accés directe a l’àmbit central de la plaça des la Gran Via i des de la rambla central de la Diagonal.

Desdoblament de les vies del tramvia a la Gran Via

Pel que fa a la banda mar de la Gran Via, s’establirà una configuració amb un espai reservat per al transport públic i un vial lateral per garantir el pas de la bicicleta i els serveis en sentit Besòs. Entre els carrers de Badajoz i Ciutat de Granada aquest vial també garanteix l’actual accés a l’aparcament del centre comercial pel carrer Ciutat de Granada. Aquest vial lateral, però, no tindrà continuïtat més enllà del carrer Llacuna excepte per a les bicicletes, que seran l’únic mode de transport autoritzat per continuar més enllà de Llacuna per aquest vial.

L’espai reservat per al transport públic serà compartit entre l’autobús i el tramvia, amb les vies desdoblades, entre la Rambla del Poblenou i el carrer de la Ciutat de Granada. La parada d’autobús quedarà ubicada a la cruïlla amb Llacuna, garantint el servei existent avui dia en aquest àmbit.

La nova realitat del tramvia i la futura connexió fa preveure que s’arribi a doblar el nombre de circulacions d’aquest transport públic. Amb aquest horitzó, es desdoblarà la via única que hi ha actualment a la Gran Via entre les Glòries i la rambla del Poblenou. El desdoblament i el nou itinerari possibilitarà programacions semafòriques més eficients que fan preveure la reducció del temps d’aturades a un terç de l’actual.

El projecte també implica canvis en la urbanització de la Ciutat de Granada i de la mateixa avinguda Diagonal. D’una banda, el pas del tramvia pel carrer de la Ciutat de Granada modificarà totalment aquest tram de carrer entre la Gran Via i la Diagonal, amb la implementació de la doble via i l’eliminació del pas de vehicles privats per aquest tram, a excepció de l’operativa de l’aparcament soterrat. De l’altra, es donarà continuïtat a la plataforma central de vianants de la Diagonal, a banda i banda de Ciutat de Granada.

Aquestes obres estan impulsades per l’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), com a responsables del servei i la infraestructura tramviària.

En conjunt, la previsió és que els treballs durin aproximadament un any i mig.

Més informació