S’aproven inicialment els projectes per connectar el tramvia per la Diagonal
22 octubre, 2025
La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge de l’Ajuntament ha donat llum verda a la segona fase de renovació de la Diagonal, amb la construcció del tramvia i el desdoblament del col·lector.
El projecte executiu de la reurbanització de l’avinguda Diagonal té com a objectiu principal completar la transformació d’una de les vies més emblemàtiques de la ciutat en un eix metropolità de mobilitat sostenible, espai per als vianants i verd urbà. L’objectiu últim és incrementar l’oferta de transport públic i captar-hi 250.000 desplaçaments diaris que avui es fan en vehicle privat.
La intervenció comprèn un tram de 2,8 quilòmetres i implica un àmbit de 115.000 metres quadrats. La renovació suposa incrementar en 16.000 metres quadrats l’espai de vianants, guanyar 18.900 metres quadrats de verd i destinar un total de 8.700 metres quadrats, 1.800 més que actualment, a espai pedalable, amb un carril bici bidireccional de 4 metres d’ample.
S’actuarà en tres trams diferenciats: entre Verdaguer i el Cinc d’Oros, entre el Cinc d’Oros i Francesc Macià, i entre Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià.
Del passeig de Sant Joan al passeig de Gràcia es dona continuïtat a la reurbanització executada en la primera fase. Es renovarà tota l’avinguda de façana a façana amb el tramvia i el carril bici al tronc central, separats per un parterre. Les voreres actuals, de només 2 metres en alguns trams, s’amplien fins a 7,5 metres, amb un guany notable per als vianants.
El trànsit motoritzat es redueix a dos carrils per sentit i queda situat als laterals, de 5,2 metres, entre dues fileres d’arbres. En aquest àmbit hi haurà la parada de Diagonal – Cinc d’Oros, entre el passeig de Gràcia i el carrer de Pau Claris.
Més endavant, des de la plaça del Cinc d’Oros a la de Francesc Macià, es mantindran les voreres existents des del 2015. El centre de la Diagonal donarà continuïtat al tram anterior incorporant el tramvia i el carril bici, i els laterals passaran a tenir dos carrils de circulació, de manera que se suprimiran els carrils bici unidireccionals que hi discorren avui.
En aquest àmbit hi haurà dues parades de tramvia, a Balmes i Casanova. També s’habilitarà una plataforma compartida de bus i tramvia entre la via Augusta i el passeig de Gràcia.
Finalment, per dur a terme la connexió amb el Trambaix es duran a terme tres intervencions de reurbanització puntuals. D’una banda, es reformarà el perímetre de la plaça per renovar-ne les voreres, posar-hi nou arbrat i modificar el carril bici bidireccional existent al voltant de tota la plaça. El pas dels tramvies es preveu per la banda de mar de la plaça.
La circulació privada d’entrada a la ciutat quedarà situada als tres carrils del lateral, amb la implantació d’un pas de vehicles que hi redirigirà el trànsit.